DeMarketing100 2020

 

Andrea Huijssoon, Media Manager Nederland bij Heineken, is de meest invloedrijke marketeer in Nederland. Zij staat op nummer 1 in de eerste edtie van DeMarketing100.

DeMarketing100 2020 werd bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 4 december in Olofs in Amsterdam.


Andrea Huijssoon | Heineken
Ana Henriques | TUI

 

In DeMarketing100 staan CMO’s, marketing directors, marketing managers, B2B marketeers, online marketeers, brand managers en media managers van adverteerderszijde. Het marketingvak is volop in beweging. IAB Nederland deed in de tweede helft van 2019 onderzoek waarvoor 25 CMO’s diepgaand werden geïnterviewd. IAB voorzitter Nathalie Peters: "De meest CMO’s zeggen: alles wordt digitaal. Dat betekent dat data en techniek belangrijker worden. Daardoor moet de CMO een grotere groep mensen aansturen en wordt de rol van director belangrijker. Waar veel adverteerders de afgelopen jaren digitale afdelingen hebben opgericht, zie je dat die nu vaak al weer worden opgeheven, want alles wordt digitaal."

Harry Dekker | Unilever & Arno de Jong | Nederlandse Loterij

Allard Ruyl | Talpa Network & Martin de Boer | Corendon Hotels & Resorts

 

Mede door de digitalisering, is de afgelopen jaren veel aandacht op performance komen te liggen, waardoor de lange termijn en merkenbouw soms in de verdringing is gekomen. Nathalie Peters: ‘De focus op performance heeft ervoor gezorgd dat er minder is gewerkt aan brand loyalty. We zien nu veel CMO’s de koers wijzigen. Er komt daardoor meer ruimte voor outside-in marketing, de consument wordt gehoord.’




 

2019 was een jaar dat soms de vorm aannam van een zoektocht, ook voor marketeers. Er werd bij bureaus geklaagd over de vele pitches die door adverteerders werden uitgeschreven. Is er sprake van een groeiende mismatch tussen adverteerders en bureaus? Mariëlle Krouwel, Hoofd Merk, Media & Communicatie bij de Volksbank: "Ja, als je het mij vraagt, is er een mismatch aan het groeien. Wat je ziet, is dat we in een nieuwe wereld zitten, met andere samenstellingen en andere spelers. Aan adverteerderszijde weten we inmiddels ook heel goed waar we het over hebben, zijn we zelf ook creatief en hebben media-expertise in huis. Een echt partnership hebben en elkaar daarin zien als gelijkwaardig, elkaar aanvullen en samen aan iets bouwen, daarin is een nieuwe wereld ontstaan. Ik denk dat vooral veel creatieve bureaus nog vrij traditioneel zijn: wij bedenken het verhaal voor jullie, dat leggen we voor en dat moet het mediabureau dan zo inkopen. Terwijl ik juist vaak bij het mediabureau begin en van daaruit iteratief met elkaar aan de slag ga. In het écht samen doen en samen bouwen valt nog veel te winnen."

Adverteerders halen steeds meer expertise in huis. Creatieven, strategen, techneuten – er zij adverteerders die een eigen programmatic advertising afdeling hebben gebouwd. Er zijn ook adverteerders die werken zonder bureaus. Martin de Boer, directeur marketing bij Corendon Hotels & Resorts: "Persoonlijk ben ik voorstander om alles in house te hebben, vooral omdat deze collega’s de hele dag met Corendon Hotels bezig zijn."

Met deze eigen mensen kwam Corendon Hotels en Resorts in 2019 tot de marketingstunt van het jaar: Het transport van een Boeing 747 van Schiphol naar Corendon Village Hotel Amsterdam. Martin de Boer: ‘Het hele transport heeft eindelijk een aantal miljoenen gekost, maar de opbrengst is meer dan we hadden durven dromen. We wilden heel Nederland en het liefst heel Europa en waar mogelijk zelfs de hele wereld laten weten dat Corendon niet alleen een touroperator is, maar ook een hotelketen. Het transport van onze Boeing 747 over de A9 was niet alleen in Nederland groot nieuws, maar ook wereldwijd werd er door alle media aandacht aan besteed, waarmee we uiteindelijk ruim 2,7 miljard views hebben gerealiseerd.’

Andrea Huijssoon, media manager van Heineken, staat in deze eerste editie van DeMarketing100 op nummer 1; zij is de meest invloedrijke marketeer van Nederland. Ana Henriques, Manager Branding & Campaign TUI & Kras, is nummer 2 en Harry Dekker, Media Director bij Unilever, staat op plaats 3.


DeMarketing100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl